donderdag, februari 21, 2013

Mode?

Iedereen kijkt anders naar mode, ik heb een eigen kijk, jij hebt een eigen kijk en zo heeft iedereen een eigen kijk. Naar mijn idee heb je verschillende groepen. Zo zijn er mensen die er alles aan doen om met de trends mee te gaan. Ze bekijken alle modesites, hebben alle modeapps en lezen tijdschriften die over trends, mode en celebs gaan. Alles wordt eraan gedaan om er het meest hip uit te zien van iedereen. Hip vind ik trouwens een erg naar woord, het doet me denken aan vroeger op de basisschool toen je 'hip' was als je een tamagotchi had of iets dergelijks. Deze mensen, vaak meiden, komen er via-via achter wat de trends zijn en kopen dit dan in alle soorten en maten in. Skulls? Studs? Dip-Dye? Hebben, maken! Op sites zoals fashiolista of style.com zitten ze, denk ik dan, vaak van alles te bekijken. Ook van make-up weten ze vaak het fijne af. Dan heb je de 'hipsters'/alternatieven/mensen met een eigen stijl, die deze extreem modebewuste mensen verafschuwen en helemaal hun eigen stijl hebben. Ze zetten zich juist af tegen de trends en maken eigenlijk zo, zonder dat ze het weten, nieuwe trends. Ik vind zelf dat de hipsters erg moedig zijn, ik heb het idee dat ze vaak te horen krijgen van wtf heb je aan, en het feit dat dit ze niet boeit en dat 2 maanden later iedereen het draagt is toch wel bewonderenswaardig.
Je hebt ook mensen die zich totaal niet in mode interesseren, ze pakken 's-ochtends een schone broek en een schoon shirt die bovenop de stapel liggen en hebben meestal één paar schoenen. Eigenlijk moeten wij, de toch wel mode-geïnteresseerden te noemen mensen, anders zou je niet op een blog kijken die 'On diraît que c'est la mode' heet, erg jaloers zijn op deze anti-modebewuste mensen. Zij kunnen elke ochtend minstens een uur later dan wij opstaan en besteden veel meer tijd en aandacht aan nuttige zaken zoals huiswerk en sport. Ikzelf moet elke ochtend zeker 1,5 uur voordat ik weg moet opstaan, wil ik dat ik er goed uit zie en heb regelmatig een algehele stress-dag als het gaat om mode. Ook ben ik hoogstwaarschijnlijk 3 x armer dan de gemiddelde persoon, aangezien ik echt geen aanbieding kan missen. 'Oooh, maar dit shirtje is met 50% korting? Ach, dat kan ik toch niet laten liggen..', hoor ik oprecht elke week mezelf zeggen. Helemaal niet slim, want dit is mede waarom ik nu in de min sta op mijn bankrekening. De gemiddelde anti-modebewuste persoon heeft het waarschijnlijk ook warmer in de winter en hoeft zich nooit te irriteren aan ritsjes, nét te kleine jasjes, ladders in panty's en andere modekwalen. Geloof me, het kan zó irritant zijn als je er op school achter komt dat je toch per ongeluk die panty met een ladder aan hebt getrokken of dat er opeens een gat in je trui zit of dat je overhemd onder je trui echt vreselijk kriebelt en dat het geheel allemaal veel te warm of te koud zit. Want het is wel zo dat sommige shirtjes gewoon écht niet leuk staan met een vest eroverheen, en de prijs die je daarvoor betaald is gewoon de hele dag kou lijden. 

Conclusie: wat zijn we toch eigenlijk een stel debielen met al die trends, tijdschriften, kleding, mode en het altijd maar proberen eruit te springen. Maar mode is en zal voor mij altijd iets blijven waar ik elke dag mee bezig ben en wat ik interessant vind. Je kan laten zien wie je bent door mode en (soms) wie je wilt zijn. Mode kan de impressie van jou op anderen veranderen. Je kan opvallen door mode, en soms (op een extreem slechte dag) kan je er juist voor zorgen dat je onopgemerkt blijft. Je kan jezelf uiten en je eigen stijl vinden. En als deze stijl eenmaal gevonden is zal het je weinig meer uitmaken wat alle sites en tijdschriften zeggen dat je aan moet trekken, maar het blijft leuk om te lezen én te volgen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten